teisipäev, 28. mai 2013

20. Mai - pidi olema vist sünnipäev ?

Nii viletsat ilma pole mu sünnipäeval kunagi olnud ja ei tulegi, kui ei pööra ära ja reisi Põhjanabale ;)
20.05.2013 6:31 onnea vaan rakas Elviina

Pikkasen ennen kuuta heräilin ja näin tuon kuuluisa Normandin sillan, eli tultaan Seinea pitkin Englannin kanavaan ja käännyttiin toiseen jokeen, minkä satamaan Honfleuriin me pysähdyttiin. Aamiainen oli 7:30 ja sama mikä eilenkin.

9:00 lähdettiin kävelylle sateiseen kaupungin. Onneksi olin hoksannut laittaa sukkahousut alle. Oi miten kaipaan omia pitkiä kalsareita, eikä ole ikinä ennen syntymäpäivänä sormet paleltuneet. Kaupunki oli aika viehättävä, näimme helluntaipäivän marssin, noin tunnin verran kävelimme. Opastus loppui Pyhän Katariinan kirkossa, sieltä sai 2€:lla kolikon kirkosta. Paluumatkalla poikkesin suklaakauppaan ja ostin myös postikortteja lisää.

12:00 on lounas ja menuun perustella täytyy joka annoksesta syödä ei enemmän kuin puolet, kun muuten ei jaksa bussissa olla hereillä, puhumattakaan siitä, miten se vaikuttaa painoon. 14:00 on taas bussi edessä ja mennään retkelle.

17:30 onnellisesti takaisin. Märät, kylmissään, mutta silti takaisin. Laivan lämmitysjärjestelmä täysille ja sieltä ihanasta, tuulisesta, sateisesta satamakaupunkista ostetut kalsarit ja villapaita päälle - kyllä pian pitäisi vilunväreet saada loppumaan. Kuviakaan erittäin paljon ei rapsittu, kamera kun ei raatsinut sadelle altistaa.

Ensimmäinen pysähdys oli calvados tehtaalla. Oppaana oli Alex eli Aleksandr Ukrainasta Kiovan läheltä. Kävimme katsomassa vanhoja tislauslaitteita ja niitä tynnyreitä, missä tislattua calvadosta säilytetään. Tynnyreihin menee 72 prosenttista ja kypsyessä pirtua haihtuu niin paljon, että se on lopulta se 40 prosenttista.

Sen jälkeen mentiin calvados maistiaisiin ja kyllä tuli ostettua myös mukaan. Toi ihana rantalomakohde, missä jo sata vuotta siten rakennettiin rantapromenadille laudasta kävelykatu, oli kaikkea muuta, kun oli 10 astetta ja tuuli ja satoi kaatamalla. Kyllä käytiin siellä, ennen bussiin menoa poikkesin kulmakauppaan ja ostin kalsarit ja lämpöisen villapaidan. Ainakin huomenna ei ole kylmä.

Ruokailun jälkeen käytiin katsomassa henkilökunnan esittämä shouta. Ihan Ok. No niin syntymäpäivä ei osoitaudunud odotusten mukaiseksi, mutta menetteli. Ryhmässä on hyvä henki ja mukava jutustella.