laupäev, 17. detsember 2011

Ettevalmistumine Jõuluks - 1. kaalikavorm

Esimestel siin elamise aastatel ma ikka tegin rohkem neid toite, mida olin harjunud tegema Eestis, aga nüüd olen õppinud ära ka siinsed kaalika-, porgandi-  ja kartulivormid. Enne kaasa haiglasse minekut käisime poes ja ostsime ära need suured juurvilja kotid ja loomulikult seakintsu. Too viimane siirdus otse sügavkülma ja need teised kööginurka ootama oma järjekorda. Kõige rohkem juramist on tolle kartulivormiga, algul kui nipp polnud selge, tegingi vanamoodi kartulipudru, aga nüüd on juba mitmel aastal tulnud välja nagu peabki.

Nende vormidega on nii, et kes on väga kiire, ostab kulinaarist valmis vormid, kes vaesemad marketist. Neid viimaseid on võimalik parandada kui lisada koort ja võid ja panna uuesti ahju. Kes ikka ise tahab teha, aga on siiski kiire, võib osta valmis püreed ja teha nendest. Neil kel aega laialt ostab mitme kilose koti ja teeb kõik algusest lõpuni ise.

Täna hakkasin tegema kaalikavormi. Koorisin ja tükeldasin 3 kg kaalikaid ja pistsin keema. Muide kaalikaid on vilets koorida, mina valisin noa ja korra nuga lipsatas ja kui mu kaitseingel poleks olnud otse õla taga, oleksin vestnud mõned sentimeetrid veene, õnneks läks paremini, kriipisin natuke vaid nahka. Võttis pärast seda ikka pahviks küll kui kujutlesin mida verdvaluvana oleks teinud. Seega kõigile köögis toimetajatele, ettevaatust köök on ohtlik koht. Aga nüüd retsept, et poleks ka endal vaja alati kaks tundi otsida vajaliku.

Kaalikavorm 8 persoonile
1,5 kg kaalikaid
0,5 l vett
1 tl soola
0,2 l  keeduvett või koort
1 dlriivsaia
1 muna
1 dl siirupit
1/4 tl ingverit
1/4 tl valgetpipart
1 tl soola
1/2 dl riivsaia

Koori ja tükelda kaalikas, keeda küpseks soolases vees. Purusta kaalikas, lisa keeduvett või koort. Sega hulka riivsaia, kanamuna, siirup ja maitseained. Kalla kogu segu vormidesse, lisa peale riivsaia ja natuke võid. Küpseta ahjus 170 kraadi kaks tundi.

Mina tegi kahekordse koguse, ehk 3 kilost kaalikatest ja siin nad ahjud kükitavad.

2 kommentaari:

ematehnik ütles ...

kaalikas on tõepoolest üks ohtlik juurvili!
ma lõikan kaalika enne tükkideks ja alles siis koorin. kõige ohtlikum operatsioon ongi kaalika poolekslõikamine. pooliku kaalika panen lapiti lauale ja lõikan viiludeks. viilu koorimine on juba ohutum.

kukupai ütles ...

Aitäh retsepti eest! mul siin pisike tips selleks jõuluks Soome ei pääse, aga ta tahab kangesti neid Soome jõulutoite ja nüüd mul vähemalt midagi on talle pakkuda....