reede, 16. jaanuar 2009

Põdeja mõtteid

Juba teist korda elus ma pean tunnistama, et haigus, mis minu peale tuli, oli pigem õnnistus kui midagi muud. Ja ma ei vihka midagi nii väga kui haige olemist. Aga nagu kolmkümmend aastat tagasi nii ka nüüd oli vaja midagi, mis mind peataks ja suunaks minu mõtted iseendale ja sellele, et ennekõige ma pean keskenduma enesele, mitte keegi peale minu ei ole vastutav minu heaolu eest. See Browni liikumist meenutav tõmblemine ja kõigi maailma asjade eest muretsemine ei olnud mulle hea, stress ja pinged olid juba nii suured, et ühel päeval haaras mingi kummaline hirm, ma ei saanud endale muud teha kui pisarad silmis helistasin meie pere piksevardale, kuna kartsin, et midagi hirmsat on juhtunud.

Siis üle kolmekümne aasta tagasi olin raske põletikuga kaks nädalat haiglas, seekord oli see kergem. Kuigi uskuge juba kaks nädalat vaevav nõgesetõbi ei ole mugav. Aga ta on taandumas, :)
Urtikaaria (nõgestõbi)
Äge urtikaaria, mis võib kesta mõnest tunnist mitme päevani, on sageli allergilist päritolu. Krooniline urtikaaria, mis kestab nädalaid või kuid, tähendab harva allergiat. Selle põhjuseks võivad olla toiduained, lisaained toidus, ravimid, kuid see on peaagu alati «pseudo-allergia».
Sümptomid:
Urtikaaria võib esineda mitmel eri kujul, kuid alati esineb teatud tüüpi nahaleid — nõgeslööve. Lööve võib esineda üle keha ja sellega kaasneb sügelus.
Urtikaaria erivormid:
Angioödeem on urtikaaria erivorm, mida iseloomustavad näo, eriti huulte, silmalaugude, teatud limaskestade ja teiste kehaosade turse. Ei esine sügelust, küll aga valu- ja põletustunne.
Turse võib olla ohtlik juhul, kui on haaratud suu ja kõri limaskestad. Keele või neelu tagaseina turse blokeerib hingamisteed, mis võib lõppeda lämbumisega.
Ägedal urtikaarial on palju põhjuseid:
- toiduallergeenid (muna, kala, pähklid, puuviljad)
- ravimid (penitsilliin, hormoonid, sulfoonamiidid jm)
- aeroallergeenid (õietolm, hallitus, koduloomad jm)
- putukanõelamine (mesilased, herilased)
- infektsioonid (mononukleoos, B hepatiit jm)
Lisaks allergilistele urtikaariatele esineb reaktsioone ka füüsikalistele teguritele: päike, külm, surve nahale.

Kommentaare ei ole: